Khamis, 12 April 2012

Apakah kesannya sekiranya kita meninggalkan al-Quran dalam kehidupan seharian?...


Pertama : Kehidupan menjadi sempit dan susah.
Tanpa menjadikan al-quran sebagai pedoman, kita menjadi orang yang lalai mengingati Allah SWT. Firman Allah SWT dalam surah Taha ayat 124 : yang bermaksud, "Dan sesiapa yang berpaling ingkar daripada ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta."

Kedua : Terpengaruh dengan hawa nafsu secara melampau. Nafsunya di dorong oleh syaitan yang membawanya kepada kesesatan. Sesungguhnya mereka inilah golongan yang berada di dalam keadaan kesesatan

Ketiga : Dalam hadis Rasulullah SAW, baginda ada menyebut tentang orang yang langsung tidak membaca Al-Quran dan rongga mulutnya kosong dengan ayat-ayat al-Quran seperti rumah yang kosong tiada berpenghuni..

Rasulullah SAW telah bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imamal-Baihaqi yang bermaksud : Daripada Ibnu Umar RA telah berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, "Hati manusia akan berkarat seperti besi yang dikaratkan oleh air. Apakah cara untuk menjadikan hati bersinar semula. Katanya dengan banyak mengingati mati dan membaca al-Quran."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...